← ALLE OPSLAG

Hvilke virksomheder besøger din hjemmeside?

februar 2024
  • skrevet af Casper

Kun ca. 2% af besøgende på din virksomheds hjemmeside kontakter dig. De sidste 98% har du ingen ide om hvem er, men det har jeg fundet en løsning på.

Hvilken trafik kommer fra Google?

Du vil ofte henvende dig til privatkunder på Google, medmindre du målretter søgeord som specifikt henvender sig til erhverv. Der er dog måder hvorpå at du allerde ved søgningen kan filtrere i trafikken.

Søgeordet

Flere af mine kunder henvender sig udelukkende til erhverv eks. ved at sælge pakkemaskiner. Det er de færreste private der har behov for en fuldautomatisk pakkelinje i garagen. I dette tilfælde vil et søgeord som eks. pakkemaskine bevidst være et B2B søgeord.

Hvis vi i stedet skiller pakkelinjen ad og fokuserer på en standalone etikettemaskine. Her tænker man at ordet i sig selv henvender sig til erhverv. Men når private står og skal bruge en Dymo labelwriter til at udskrive små etiketter så kan vi godt gætte hvad de søger på. Google er ikke ligefrem behjælpelige da de tjener penge per klik og hellere end gerne viser annoncen. Så hvad gør man hvis man har et søgeord der praktisk henvender sig til begge dele?

Annoncen

Når kunderne Googler er de øverste søgeresultater annoncer, dem som vi vises på og Google tjener penge på. Det oplagte at gøre hvis vi står med et søgeord som henvender sig til private og erhverv er, at informere om hvem vi vil have fat i.

Hvis vi vil henvende os til private behøver vi ikke at uddybe at det er dem vi henvender os til dem er der flest af. Hvis vi derimod kun vil have fat i Erhverv er det vigtigt at skrive at vi henvender os til erhverv, industri, større byggerier eller lign. Det filtrere ofteste privatkunderne fra inden de klikker.

Man kan sagtens henvende sig til både private og erhverv, men så giver det god mening også at nævne dette i annoncen. På den måde kan vi tiltrække erhverv uden at afvise privatkunderne.

Men kun 2% henvender sig, hvad med resten?

Rigtig mange virksomheder som jeg møder har ikke noget i mod privatkunder. Men de fortæller at privatkunder er mere tidskrævende og kan være besværlige ift. erhvervskunder. Erhvervskunder ved ofte at når de sætter en anden virksomhed til at udføre en opgave, så overholdes aftalerne. Hvis aftalerne overholdes ved man også at man ofte får mere arbejde fra den samme erhvervskunde. Da erhverv i højere grad er relationsbaseret end private der er mere prisbevidste.

Over 90% af Googlesøgninger er private

Når kun ca. 2% af de besøgende henvender sig, vil den hurtige regne ud at 2% af 90% (=1,8%) er et langt større antal end 2% af 10% (=0,2%). Så hvad kan vi gøre for at udligne en så stor forskel mellem 1,8% og 0,2% henvendelser.

GDPR beskytter privates data

Fordi GDPR beskytter private data gælder dette ikke erhverv. Så når en virksomhed besøger din hjemmeside må du ikke kunne se hvem personen er, men du må gerne kunne se hvem virksomheden er.

B2B software

For at afhjælpe virksomheder med netop dette problem har jeg fundet en løsning. Med forskellige digitale værktøjer er det muligt at identificere virksomheder vha. offentlige tilgængelige data uden at smide så meget som en cookie. Så cookielovgivningen overholdes samtidig.

Cookiefrit Analytics og B2B software

Jeg har i 8 år har set hvordan BigTech har udnyttet persondata og forfulgt brugere rundt på nettet. Så jeg har som skrevet i et andet blogindlæg fundet end måde at spore trafik fremfor brugere. En ikke forventet fordel, var at jeg på den måde kan se hvilken ydelse en besøgende virksomhed søger.

En samtale er bedre end et digitalt besøg

Det gør ikke sandsynligheden for at virksomheden henvender sig støre. Men dataen giver dig et redskab til at se hvem der besøger din hjemmeside, hvor relevant annonceringen er og mulighed for selv at række ud. Oftest forlader virksomheder en hjemmeside fordi de mangler svar eller blev forstyrret. Her får du en mulighed for at tage en genoptage dialogen, informere kunden om hvad du laver og blive klogere på dine kunder og deres behov.

Kontakt

Bliv kontaktet 📲
Kontakt 📱
Getfound.dk
Herluf Trolles Tværvej 2A
4200 Slagelse
CVR 38612212
40 59 50 85
Cookieless analytics